Week 36, 7 september 2002

Na de reuzensprong naar #1 van vorige week, blijft Asereje van Las Ketchup deze week op #1 staan.
Over 2 weken gemeten is de voorsprong op de #2 qua verkopen (Because the night van Jan Wayne) opgelopen van 3% naar 42%.


Tu es foutu van In-Grid stijgt van #3 naar #2 en drukt daarmee Because the night van Jan Wayne een plaatsje naar beneden.
Gezien de tussentijdse standen in verhouding tot de eindstanden van deze week, heeft Jan Wayne over 1 week gemeten (de periode waarin voor de Top 40 de verkopen worden gemeten) een voorsprong van ongeveer 20 procentpunt [20% op basis van dat Las Ketchup 100% is] op In-Grid. Gezien de manier van samenstellen van de Top 40 betekent dit dat Tu es foutu zo'n 60 procentpunt [60% van de meest beluisterde plaat] meer airplay moet hebben gehad dan Because the night.
Dit is weer een duidelijk bewijs dat hoe goed je ook verkoopt, dit geen garantie is voor veel media-aandacht.


Vorige week zakte Perdono van Tiziano Ferro noodgedwongen (doordat de superstipregel voor 3 andere platen telde) van #1 naar #5.
Deze week pakt Perdono weer een plaatsje winst.

Het is de 3e keer in de geschiedenis dat een plaat in de week nadat hij van 1 zakt, weer stijgt.
Het gebeurde als eerste voor This is my song, dat als dubbelnotering voor zowel Petula Clark als Harry Secombe genoteerd stond in 1967.
Deze platen zakten op 29 april 1967 van #1 naar #3, om op 6 mei 1967 direct weer naar #2 te stijgen.
Vorig jaar overkwam het Whole again van Atomic Kitten, dat op 23 juni 2001 door de superstipregel op #2 en #3 moest zakken van #1 naar #4 en op 30 juni 2001 direct weer steeg naar #3.

Perdono treedt dus in het voetspoor van Whole again: verplicht teveel plaatsen zakken om daarna weer te stijgen.
Het moge duidelijk zijn dat de superstipregel, waarbij platen na een superstip niet mogen zakken, tot een onjuiste weergave van de hitlijst leidt en vooral aan de bovenkant van de hitlijst heroverwogen zou moeten worden.


Na de Alarmschijf van vorige week stijgt Complicated van Avril Lavigne van #14 naar #5 in de Top 40.
Het is eerste top 10-notering (en dus ook de eerste top 5-notering) voor deze bijna 18-jarige Canadese.


Met Get over you stijgt Sophie Ellis-Bextor van #12 naar #6 en komt daarmee in de buurt van de #4, de positie waarop Murder on the dancefloor bleef steken.
Get over you is de 2e top 10-hit voor Sophie, al hielp ze Spiller met Groove jet. (If this ain't love) in 2000 ook al aan een top 10-notering.


Door de dubieuze manier van samenstellen van de Top 40 (sinds juli 1999), is de lijst volledig afhankelijk van de bestverkochte single over 1 week tijd.
Heeft hij een grote voorsprong op de rest van de platen, dan staan platen die veel airplay krijgen een stuk hoger genoteerd dan als er geen duidelijke koploper qua verkopen is.
Als een #1 duidelijk uitloopt op de rest van de platen, zie je 'airplayhits' vaak stijgen in de lijst en 'niet-airplayhits' zakken of verdwijnen.

Deze week hebben we een nummer 1 die uitloopt op de rest. Gevolg is dat I'm gonna be alright van J.Lo featuring Nas weer stijgt van #17 naar #14 (hoogste positie #9) en By the way van Red Hot Chili Peppers van #21 naar #17 (HP #9).
Daarnaast zijn Selina (Amore amore amore amore) van Grad Damen en I save the day van Move-it! uit de Top 40 verdwenen.


Sinds de invoering van de 'Top 40 nieuwe stijl', hoeft de Alarmschijf niet meer per se op #1 in de Tipparade te staan.
Tegenwoordig staat de Alarmschijf meestal al in de Top 40 genoteerd en dat is bijna altijd een plaat die al veel op Radio 538 gedraaid wordt.

Vorige week kwam The tide is high (Get the feeling) van Atomic Kitten in de Top 40 binnen op #26 en [over 2 weken gemeten] op #35 in de Mega Top 100.
Deze week is deze single de Alarmschijf. Deze extra airplay is nog niet meegenomen in de Top 40, want die wordt voornamelijk gemaakt deze lijst is samengesteld. Je zou echter wel verwachten dat de plaat al aardig gedraaid zou worden. Dit is aan de notering echter niet te zien:
In de Top 40 stijgt de plaat van #26 naar #16, terwijl in de Mega Top 100 de sprong van #35 naar #7 gemaakt wordt!

De verklaring hiervoor moet gezocht worden in het feit dat de verkooppercentages rond de #7 al behoorlijk laag liggen (15% van de nummer 1, ook over 1 week gemeten) en dat een klein beetje minder airplay direct een aantal plaatsen lager in de Top 40 betekent.
Met de airplay van de Alarmschijf erbij en eenzelfde beeld bij de verkopen, zal de plaat volgende week hoogstwaarschijnlijk gelijkgetrokken worden met de notering in de Mega Top 100.


Selfish van Sita stijgt weliswaar van #31 naar #18, maar heeft dit voornamelijk aan airplay te danken.
In de Mega Top 100 gaat de plaat namelijk slechts van #89 naar #48.


De hoogste binnenkomer is op #25 te vinden.
Het is Round round, de nieuwe single van de Sugababes.
Deze meiden scoren na Overload, Run for cover en Freak like me nu hun 4e Top 40-hit.


Een plaatsje lager, op #26, vinden we ook een binnenkomer.
Het is Why'd you lie to me, waarmee Anastacia haar teleurstellende notering voor haar vorige hit (#40 voor Boom) al enigszins goedmaakt.
Why'd you lie to me is de 7e hit voor Anastacia Newkirk, zoals ze in het echt heet.


Het gebeurt vaak dat een plaat die Radio 538 Dance Smash is geweest, 2 weken later in de Top 40 binnenkomt.
De airplay voor de Top 40 wordt namelijk over 2 weken gemeten en de 'volledige Dance Smash'-airplay in combinatie met wat verkopen is vaak genoeg voor een Top 40-notering.
Ook Luv da sunshine van Intenso Project komt 2 weken na de Radio 538 Dance Smash in de Top 40 binnen.
Het is de eerste notering voor Intenso Project.
Dat het een duidelijke airplaynotering is, is te merken aan de positie waar de plaat in de Mega Top 100 staat: #81. Tussen #76 en #100 telt naast verkopen ook airplay mee, wat dit verhaal versterkt.


Nummer 1 was iets te hoog gegrepen, maar een lange notering voelt Ronan Keating wel wat voor.
Stond hij in 1999 maar liefst 17 weken genoteerd met When you say nothing at all (hoogste positie #5), nu staat hij met If tomorrow never comes al 19 weken in de Top 40.
De plaat is inmiddels zelf opgeklommen tot #4 in de jaarlijst over 2002.


Na de binnenkomst op #22 vorige week, weet Boys van Britney Spears deze week niet verder te stijgen.
In tegenstelling tot de albumversie, doet Britney het op de single niet helemaal alleen. Ze krijgt namelijk hulp van Pharrell Williams van N.E.R.D., bekend van de #22-hit Lapdance uit 2001.


De releasedatum van Everyday van Bon Jovi was 26 augustus.
Als de single die dag inderdaad was uitgebracht, zou hij nu in de Mega Top 100 hebben moeten staan. Dit is echter niet het geval.
De plaat komt wel op airplay binnen in de Top 40 op #34.
Het is deze week Bon Jovi-week op Radio 538 en mede daardoor valt het eigenlijk tegen dat Everyday niet eens de Alarmschijf is....
Everyday is overigens de 24e hit voor de groep en de eerste notering sinds One wild night 2001 dat vorig jaar tot #8 kwam.


Op #36 komt Addictive van Truth Hurts binnen.
De plaat was 3 weken geleden Superclip op MTV en schiet deze week de hitlijsten binnen. In de Mega Top 100 wordt namelijk al een #28-positie gehaald.
Voor Truth Hurts is het de eerste notering in de Top 40.


Op 17 december 1994 kwam er een opvallende plaat in de Top 40 binnen: Hyper hyper van Scooter.
Deze Duitse danceact werd populair in de tijd van de happy hardcore en ging vooral bij de hit Friends diezelfde kant uit door het opgehoogde stemmetje.
De grootste hit werd begin 1995 gescoord: Move your ass! kwam toen tot #4. De unieke sound van Scooter werd gevormd door de voice-over die elke plaat terugkwam.
Na 5 hits leek het succes begin 1996 te stoppen. Er volgden enkele tipnoteringen.
In de herfst van 1998 kwam de groep verrassend terug met de #21-hit How much is the fish, maar daar bleef het toen ook bij.

Nu, 4 jaar na de laatste notering en ruim 7,5 jaar na de eerste notering, scoort Scooter haar 7e Top 40-notering.
Ze doen dit met Nessaja, een cover van de Duitse zanger Peter Maffay. Deze zanger had tussen 1971 en 1981 in totaal 3 hits en 2 tips, waarmee hij steeds 'jou' in de belangstelling zet: Du (#1), Ich hab' nur dich (#20), Du bist anders (tip), So bist du (tip) en Über sieben Brücken musst du gehen (#30).


Ondanks de binnenkomst vorige week op #1 zakt Muzikanten dansen niet van de Dijk deze week naar #2.
Het is de 3e keer in de geschiedenis dat een plaat direct na binnenkomst op #1 zakt:
Op 10 juni 1972 kwam Exile on Main St van Rolling Stones binnen op #1 in de toenmalige LP Top 20 om direct naar #2 te zakken.
Op 31 augustus 1996 kwam Voor jou van Frans Bauer binnen op #1 om de week erop naar #2 te zakken voor een andere #1-entry, namelijk Illegal Romeo part I van René Froger. Dat was tevens de enige keer in de geschiedenis dat er 2 weken achter elkaar een plaat op #1 in de Albumlijst binnenkwam.
Op de dag exact 6 jaar na Frans Bauer doet de Dijk exact hetzelfde: na een #1-entry zakken naar #2.


Vorig weekend gaf André Hazes een totaal verregend concert in het Olympisch Stadion in Amsterdam.
Het was het eerste concert in dat stadion in vele jaren en voor Hazes een wens die uitkwam.
Dit concert heeft voor André enkele zeer leuke gevolgen:
Het inmiddels bijna 8 jaar oude verzamelalbum Al 15 jaar gewoon André stijgt in de 222e week van #66 naar #44 en het nieuwe album Strijdlustig maakt de reuzensprong van #29 naar #1.

Het is het eerste #1-album voor Hazes in ruim 20 jaar tijd, want zijn enige #1-notering haalde hij in februari 1982, toen Gewoon André 4 weken lang de LP Top 50 aanvoerde.
Een periode van 20 jaar wachten is geen record, want de Beatles [wie anders?] hebben tussen Abbey Road en 1 ruim 30 jaar moeten wachten.

De sprong van #29 naar #1 is de op 2 na grootste sprong ooit naar #1 in de albumlijsten.
Alleen Pop van U2 (van #35 naar #1 in 1997) en Oudejaarsconférence 1995 van Youp van 't Hek (van #33 naar #1 in 1996) maakten grotere sprongen.


Verdwenen platen:
(not - hp - wk - titel - artiest)

39 26  4 I save the day - Move-it!
38 15  8 When you think about me - Billy Crawford
37  1 14 Without me - Eminem
36 18 10 All or nothing - O-town
34 14  6 Free - Di-rect
30 12  6 Selina (Amore amore amore amore) - Grad Damen